Галерея духовності > Опис авторської інноваційної технології

Опис авторської інноваційної технології

 “ Галерея духовності” в ДНЗ”

Формування духовної особистості набуло особливої актуальності сьогодні, коли спостерігається кризовий стан сім’ї, відсутня соціальна захищеність, що призвело до зниження духовності дітей та молоді, тому виникає гостра потреба у визначенні основних засад, цілей, напрямів, змісту, форм і методів формування духовно-моральних цінностей, як однієї з основ виховання, що сприятиме становленню й розвитку духовної високоморальної особистості, майбутнього громадянина України. І тому наш дошкільний навчальний заклад №8, центр В.О. Сухомлинського не стоїть осторонь.

Відповідно науково-методичної теми управління освіти Прилуцької міської ради «Формування світоглядних орієнтирів та духовно-моральних цінностей особистості в навчально-виховному процесі» педагоги закладу відчули потребу у створенні розвивального середовища, яке б задовольнило потреби дітей та реалізувало задуми педагогів, цим середовищем може стати духовна світлиця - « Галерея духовності». Ідея створення “Галереї духовності” в ДНЗ , була схвалена педагогічним колективом. Перед нами стало запитання Як реалізувати дану авторську інноваційну технологію? Ми пропонуємо своє бачення створення “Галереї духовності ” в нашому закладі.

 

Мета авторської інноваційної технології

Галерея духовності ” в ДНЗ”

 

  • Формування духовно-моральних цінностей, орієнтирів, переконань дошкільників та створення умов для підвищення рівня їх моральної активності.

  • -Сприяння духовно-моральному розвитку дітей, прищеплення любові до ближнього, до України, через ознайомлення з національними культурними надбаннями, кращими зразками прикладного мистецтва .

  • Ознайомлення дітей з основами християнства як основи розвитку суспільно-значущих рис і якостей особистості .

 

Під час реалізації даної інноваційної технології задовольняються інтереси.

Інтереси Батьків це:

1) Потреба в рекомендаціях з питань виховання дітей у сім'ї.

2) Потреба батьків у відродженні сімейних традицій.

3) Потреба в міцній щасливій родині.

4) Потреба в християнському вихованні дітей.

 

Інтереси дошкільнят це:

1) Потреба в любові і турботі з боку батьків.

2) Потреба в спілкуванні з батьками.

3) Потреба в любові і турботі між батьками.

4) Потреба в добрих відносинах між членами сім'ї.

5) Потреба в іграх вдома з батьками.

Інтереси Педагогів це:

1) Потреба обміну педагогічним досвідом в питаннях морально-духовного

виховання.

2) Потреба в духовному зростанні.

3) Потреба в підвищенні професійного рівня.

  1. Потреба в міцній щасливій родині.

 

Для реалізації інновації в дитячому садку необхідні наступні умови:

 

1.Бажання батьків, щоб їхня дитина виховувалася засобами духовно-морального спрямування.

2.Зацікавленість дитини, її бажання.

4.Наявність спеціально відведеного місця, оформлення

і обладнання галереї.

5.Наявність методичних рекомендацій :

  • щодо оформлення “Галереї духовності”;

  • щодо організації роботи “Галереї духовності”;

  • щодо організації гурткової роботи.

6. Наявність банку інформаційного забезпечення.

(серія конспектів пізнавально-розвивальної діяльності з пріоритетом духовно-моральних завдань, свят, розваг, демонстраційного, ілюстративного і роздаткового матеріалу тощо) до організації практичної діяльності з дітьми. Каталог експонатів.

 

Алгоритм впровадження інновації «Галереї духовності» в

сучасному ДНЗ”

 

  1. Обстеження умов дитячого садка (чи є можливість для

впровадження проекту, чи зацікавлені педагоги, батьки дитячого

садку у впровадженні проекту).

  1. Створення електронної презентації план-схеми.

  2. Оформлення макету “ Галереї духовності”.

  3. Створення умов.

5 Допомога в організації діяльності за проектом (консультування

педагогів , забезпечення методичними рекомендаціями )

 

Результативність впровадження авторської інноваційної технології “ Галерея духовності” в ДНЗ”

1. В дошкільному закладі діяльність ведеться

в системі, на основі принципів особистісно-орієнтованого

підходу в християнських традиціях.

2. Має місце динаміка в рівні позначених знань, умінь і навичок

дошкільнят. У дітей сформовані уявлення про духовно- моральні норми

поведінки християнина.

Діти володіють основами Православної віри (на своєму віковому

рівні), мають достатнє уявлення про православні традиції,

елементи культури (архітектура, іконопис , свята .

3.Сформовані уявлення про життєві цінності православної

людини.

4.Сформовані основи духовно-морального спрямування відповідно до витоків

народної культури та педагогічної спадщини педагога –гуманіста

В.О.Сухомлинського.

 

В нашому закладі “ Галерея духовності “, розміщена у зручній кімнаті, що має естетичний вигляд, сприяє духовно-моральному розвитку дітей прищеплення у них любові до ближнього ,до України через ознайомлення з національними культурними надбаннями, кращими зразками прикладного мистецтва.

Першим етапом впровадження даної інновації – було створення електронної план-схеми , але плануючи роботу далі, ми зіткнулися з технічними труднощами об'ємного проектування. І тому вирішили виготовити макет в якому передбачили всі аспекти , як оформлення, так і дизайн , враховуючи все до дрібниць.

Є мудре народне прислів’я: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Особливо воно актуальне у питанні морально-духовного виховання дітей дошкільного віку.

Стіна №1 у галереї духовності нашого дошкільного закладу створена, спираючись на принцип наочності.

У лівому верхньому куті розміщена картина створення світу. На ній зображені вода, повітря, рослинність, тварини, небо, люди. Ця картина служить посібником для ознайомлення дітей із послідовністю створення світу Богом за допомогою якого можна проводити бесіди, дидактичні ігри, вправи, розгляди, описи тощо. А також вона є прикрасою галереї і тим самим служить для розвитку естетичного смаку дітей.

На стіні №1 (крім верхнього лівої частини , де містить картина створення світу)

розміщені три вітрини .

Вітрина №1, найбільша за розміром, носить назву «Земний шлях Ісуса Христа». Так як у християнській релігії є три головні свята, вітрина горизонтально поділена на три частини, кожна з яких відповідає за одне із свят, тим самим розповідає про земне життя Ісуса Христа: його народження (Різдво). Хрещення (Водохрещення) і воскресіння (Великдень). Кожне свято містить зображену панораму подій даного свята, які переходять в атрибути. За допомогою цих панорам відбуваються ознайомлення дітей з земним шляхом Ісуса Христа.

Вітрина №2 середнього розміру, носить назву «Церкви та собори міста Прилуки». На скляних поличках цієї вітрини розміщені макети всіх семи соборів та церков міста Прилуки. За допомогою вітрини №2 відбуваються ознайомлення дітей з церквами та соборами нашого міста, їх назвами, діти розглядаючи макети мають можливість порівняти їх між собою тощо.

Вітрина №3 носить назву «Християнська бібліотека». Вона поділена на три частини: література для дітей, література для дорослих, література про Іоасафа Бєлгородського.

Невід'ємним атрибутом оформлення “Галереї духовності” є інформаційний блок для педагогів і дітей , що розміщений в зручному місці у шафах і складається з 6 секторів, які мають визначені теми. Інноваційна технологія працює за авторською програмою « Свічечка надії», і тому інформаційний блок розділений на такі ж розділи, які визначаються програмою ,а саме :

1 сектор- Норми моральності за педагогічною спадщиною В.О.Сухомлинського 2сектор- Духовні цінності сім'ї та родини

3сектор- Взаємодія дошкільного закладу і сім'ї

4 сектор- До витоків народної культури

5 сектор- Прикладне мистецтво у формуванні загальнолюдських цінностей

6 сектор- Моральні основи християнства

Кожен сектор трансформується на розділи: матеріали теоретичного змісту, матеріали практичного змісту, наочні матеріали та експонати.

 

Сектор №1 має назву: “Норми моральності за педагогічною спадщиною В.О.Сухомлинського”

Зібрано матеріали теоретичного та практичного змісту , що розкривають основні моральні цінності, орієнтири, переконання дошкільників на основі педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського.

Весь матеріал даного сектору

  • збагачує наочно – чуттєві уявлення дитини про моральні якості, чесноти та добру поведінку;

  • сприяє розумінню того, яке велике значення має дотримання моральних прав та норм в житті кожної людини;

  • формує вміння розуміти позитивні й негативні вчинки, давати їм оцінку.

 

Матеріали теоретичного змісту

вміщують: лекції та консультації для педагогів, рекомендовані твори В.О.Сухомлинського, розробки круглих столів, спрямовані на формування у дошкільників основних моральних цінностей, спираючись на погляди видатного педагога-гуманіста, який акцентував увагу на ставленні дітей до своїх батьків, рідних – як першого показника моральності, вихованості.

Матеріали практичного змісту

Вміщують збірки конспектів пізнавально-розвивальної діяльності з пріоритетом духовно-моральних завдань, казки та оповідання В. О. Сухомлинського, бесіди, сценарії свят, дидактичні ігри, фоторепортажі, пов’язані з ознайомленням дітей зі спадщиною В. О. Сухомлинського.

Наочні матеріали та експонати

Ілюстрації до творів Сухомлинського, малюнки дітей до його казок та оповідань, улюблені персонажі – дитячі саморобки, створені вихователями м’які книжки .

 

Сектор № 2 “Духовні цінності сім'ї та родини”

Матеріали даного сектору спрямовані на формування духовних цінностей у дітей дошкільного віку на основі досвіду сім’ї та родини.

Використовуючи дані матеріали педагоги зможуть вирішити завдання , які спрямовані на :

  • формування уявлень про сім’ю, рід, родовід;

  • виховання і шанобливе ставлення до рідних, заповідей старших;

  • сприяння гармонійному вихованню дошкільнят у сім’ї на основі дотримання родинно-національних традицій, що найкращим чином забезпечують зв’язок поколінь, збереження культурних скарбів свого народу;

  • забезпечення гармонійних взаємин батьків та дітей, які відображають культуру сім’ї, ставлення до матеріальних і духовних цінностей родини.

Матеріали теоретичного змісту даного сектора тісно пов'язаний зі змістом матеріалів попереднього сектора, що базується на поглядах видатного педагога-гуманіста, який акцентував увагу на ставленні дітей до своїх батьків, рідних – як першого показника моральності, вихованості. В даному секторі зібрані консультації для педагогів, лекції, передовий педагогічний досвід, методичні рекомендації, спрямовані на виховання духовно-моральних і естетичних почуттів, гуманістичних рис у дітей дошкільного віку на основі педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського”.

Практичні матеріали представлені сценаріями родинних свят, концертів, екскурсіями, фоторепортажами про родини дітей , підбірками вправ та дидактичних ігор, які відображають духовні цінності сім’ї та родини.

Наочні матеріали та експонати даного розділу- це фотоальбоми дитячих родин, родинні дерева, дерево добра, чарівна скринька подарунків для батьків, родинні альбоми «Щаслива родина», «Велична і поважна українська

сім'я », демонстраційний та роздатковий матеріал, спрямований на формування духовних цінностей сім’ї та родини.

В Секторі № 3 під назвою

Моральні основи християнства

Зібрані матеріали, які шляхом ознайомлення з християнськими цінностями, сприятимуть входженню дошкільників у традиції і культуру українського народу, особистісному зростанню маленьких громадян України.

Завдання, які вирішуються під час роботи в даному секторі це :

  • виховувати у дошкільнят духовні цінності ;

  • сприяти існуванню дітей за законами Істини, Добра, Краси;

  • наповнити дошкільнят духовними враженнями, зробити прагнення дитячої душі щирими, глибокими, різносторонніми.

Теоретичні матеріали даного розділу містять передовий педагогічний досвід,консультації, бесіди, лекції для педагогів, направлені на формування духовного світу дитини і пошани до нього.

Матеріали практичного змісту наповнені

Конспектами пізнавально-розвивальної діяльності з пріоритетом духовно-моральних завдань , екскурсіями до місцевих церков та соборів, віршами, прислів’ями, молитвами, бесідами з дітьми, які забезпечать елементарну, базову систему знань, компетентності дітей дошкільного віку з питання основ християнства

Наочні матеріали та експонати даного сектору включають в себе:

Ілюстрації «Біблія в картинках» Гілберта Беєрса , «Дитяча Біблія» (біблійні оповідання в малюнках), ікони Іоасафа Бєлгородського, Святителя Миколая.

 

Наступний сектор № 4

До витоків народної культури

В даному секторі зібрані матеріали, під час роботи з якими здійснюється виховання гармонійно розвиненої , високоосвіченої, соціально активної й національно свідомої людини, що наділена високою громадянською відповідальністю, високими гуманними якостями, є носієм кращих надбань народної культури, здатна до саморозвитку й самовдосконалення.

Завдання, які вирішуються я під час роботи в даному секторі це:

  • розкрити неоціненне багатство, глибину народної мудрості, духовних надбань прабатьків через використання українського національного фольклору;

  • поглибити знання про розмаїття народних свят, звичаїв та обрядів українського народу як духовної скарбниці наших прадідів

Матеріали теоретичного змісту містять обмін досвідом, передовий педагогічний досвід, бесіди та консультації для педагогів, які висвітлюють актуальність значення народної культури у морально-естетичному вихованні.

Матеріали практичного змісту-це

Збірки розваг, свят, дидактичні ігри, твори українського фольклору, спрямовані на розкриття багатства, глибини народної мудрості, духовних надбань прадідів, на поглиблення знань дітей про розмаїття народних свят, звичаїв та обрядів українського народу.

Наочні матеріали та експонати сектора містять державні та національні символи України( герб, прапор, хліб, сіль, писанки, вінок, рушник, вербові гілки), карту України, макет України, набір ілюстрацій «Українське козацтво», фотоальбом «Запорізька Січ», колекцію писанок, альбом «Народні символи України», національний посуд,народні іграшки та панораму « Запорізької Січі»

Сектор № 5

Прикладне мистецтво у формуванні загальнолюдських цінностей

В даному секторі розміщені матеріали, робота з якими сприятиме відновленню традиційних механізмів виявлення моральності та працелюбства у дітей дошкільного віку через культурно-історичні традиції прикладного мистецтва.

Завдання:

  • розширення знань дітей дошкільного віку про традиції українського народу;

  • психологічному і художньо-естетичному розвитку дітей шляхом одержання знань про народні ремесла ;

  • формування інтересу до свого краю, до регіонального мистецтва, бережливого ставлення до виробів як продукту людської праці;

  • виховання культури та естетики праці, позитивних моральних якостей.

Матеріали теоретичного змісту спрямовані на роботу педагогів з розширення знань дітей про традиції українського народу, народні ремесла, рідний край, регіональне мистецтво .

Практичні матеріали вміщують конспекти екскурсій до краєзнавчого музею та художнього салону, зустрічей з народними умільцями, дидактичні ігри, які ознайомлюють дітей з культурно-історичними традиціями прикладного мистецтва.

Наочні матеріали та експонати включають в себе:

Рушники, вишивані сорочки, килимки, писанки, дерев’яні різьблені вироби, керамічний посуд .

Експозицію сектора буде представляти панорама інтер’єру давнього житла, яка містить піч, ліжко, лави, стіл, колиска, образи, рушники.

Сектор № 6

Взаємодія дошкільного закладу і сім’ї

Даний сектор розкриває сутність взаємодії дошкільного закладу з сім’єю, а саме :

  • Сприяє узгодженню в інтересах дитини вимог: з одного боку – сім’ї, з другого – дошкільного закладу.

  • Активно залучає батьків до педагогічного процесу.

Матеріали даного розділу спрямовані на залучення батьків до навчально-виховної роботи дошкільного навчального закладу шляхом розв’язання спільних проблем. Обмін кращим досвідом сімейного виховання з питань формування духовно-моральних основ, групові та індивідуальні консультації, бесіди вміщені в практичних матеріалах (сценарії психолого-педагогічних тренінгів, родинних свят, теми усних журналів, ширми, папки-пересувки), які розкривають сутність взаємодії дошкільного закладу з сім’єю.

Наступний крок впровадження авторської інновації- це розробка методичних рекомендацій до “ Галереї духовності”, які включають в себе :

- Загальні рекомендації, щодо оформлення “ Галереї духовності”

- Методичні рекомендації щодо оформлення “ Скарбниці духовності” , які

паралельно будуть створюватися в кожній групі.

- Методичні рекомендації по організації вже створеної “ Галереї духовності”

Методичні рекомендації щодо роботи гуртка “ Свічечка надії”

 

Педагоги, які впроваджують в практику роботи дану інновацію, повинні бути віруючими людьми так як тільки щирі почуття можуть направити дітей на шлях добра та любові.

Для організації роботи з духовно-морального спрямування проводиться:

- анкетування батьків на предмет необхідності організації православного

гуртка для дошкільнят;

- ознайомлення батьків з перспективним планом занять;

Організована пізнавально-розвивальна діяльність з пріоритетом духовно-моральних завдань планується й проводиться відповідно до програмових завдань” Свічечка надії” з урахуванням умов “ Галереї духовності”, і потреб, інтересів, запитів, здібностей дітей (їхнього індивідуального фонду "хочу"). Всі види діяльності проводяться у цікавій для дітей формі, з включенням предметно-практичної діяльності та ігор дітей. Зміст даного перспективного плану педагог може змінювати, доповнювати різними видами діяльності, які на погляд його будуть більше сприяти реалізації програми « Свічечка надії».

Робота “ Галереї духовності”у дошкільному закладі не повинна обмежуватися самими заняттями , як найбільш відомою і популярною організаційною формою. Основними її формами та видами є:

  • міні-заняття ;

  • гурткова (секційна, студійна) робота;

  • індивідуальна робота ;

  • організовані дидактичні ігри та вправи у повсякденному житті;

  • екскурсії;

  • бесіди-роздуми, бесіди-обговорення;

  • читання художніх творів духовно-морального змісту;

  • моделювання вихователем життєвих ситуацій, що вимагають морального вибору;

  • зустрічі з цікавими людьми( наприклад з учасниками церковного хору);

  • посиденьки-чаювання;

Слід зазначити, що форми роботи, які спрямовані на духовно-моральний розвиток дитини доцільно проводити в спеціально оформленій кімнаті, ( “Галереї духовності”, або груповій “ Скарбниці духовності”) де розташовані макети соборів, є місце для організації виставки дитячих робіт і зберігання матеріалів .

У процесі продуктивної діяльності зі старшими дошкільнятами передбачається здійснення тривалих проектів: створення Дерева Добра і Книжки-саморобки ,” Святкові страви для дітей», реалізація яких може бути запропонована на кожному занятті. Організація благодійних акцій може бути спрямована на різні категорії людей (діти-сироти, самотні літні люди і т.д), визначаються в процесі спільної бесіди з учасниками гуртка.

Відвідуючи галерею, дошкільнят можна познайомити із календарно-обрядовими святами, обрядами, звичаями, традиціями , родинно-побутовими обрядами. Ознайомлюючи із традиціями та звичаями доцільно перш за все починати з уточнення й узагальнення початкових знань про український народ, його побут, тобто вияснити, що їм відомо з цього питання. Далі варто провести міні-заняття в “Галереї духовності”. Розглядаючи зібрані там матеріали, вихователь повинен поставити перед собою такі завдання: викликати інтерес до всього, що знаходиться у кімнаті , збагатити мову новими словами, поняттями, а найголовніше – зародити в дитячих душах відчуття гордості за талановитих людей, що жили і живуть на нашій українській землі.

Знайомлячи малят з українським національним одягом, необхідно звернути увагу на барви, кольори, закріпити назви. Наступним етапом роботи може бути ознайомлення із зачісками прабабусь і прадідусів. По можливості показати ілюстрації із зображенням жінок-українок. На окремому міні-занятті дати дітям знання про український віночок. На прогулянці та під час інших видів діяльності (переважно ігрової та трудової) доцільно закріпити набуті знання. Так, наприклад, у процесі творчої гри “Перукарня” закріпити знання обряду першого заплітання, а на з ручній праці вправляти малят у плетінні косичок (із стрічок, ниток, трави тощо). Плетіння віночків (з живих та штучних квітів) сприятиме розвиткові сенсорних здібностей, формуватиме естетичний смак, уміння підбирати кольори, розміри квіток. Вихователеві варто наголосити, що віночок – це символ дівочої краси, що найкращу жінку нагороджували колись вінком із колосся.

Розповіді про звичаї і традиції вибору колиски, обряду купання, забавляння та ін. сприятимуть вихованню у малят таких важливих якостей, як ніжність, любов, ласка і доброта у ставленні до дитини, роль якої на даному етапі виконує лялька.

Проведення систематичної роботи щодо виховання духовно-моральних цінностей у дошкільників сприятиме ранньому прилученню їх до багатих скарбів духовної культури українського народу.

Ознайомлення дошкільників з народною природничою символікою може проводитись у різні режимні моменти: на пізнавально-розвивальній діяльності з пріоритетом духовно-моральних завдань ,відвідуючи галерею; під час прогулянок, коли спостерігають за ними; під час ігрової діяльності.

“Галерея духовності” надзвичайно багата народною мудрістю. Є в ній казка і легенда, пісня і дума, загадка, прислів’я і приказки, весела забавлянка і ніжна колискова, цікава гра і миролочка-дружилочка та ін.

У колискових піснях втілилися вся материнська любов, добро, краса, справедливість, що їх кожна мати, кожен народ прагне виплекати в юних душах.

В іграх-забавлянках та потішках перед дитиною розкривається навколишній світ. Вони створюють веселий настрій, приносять радість, потішають малюка.

Бабусині казки, легенди, перекази та твори Сухомлинського , вчать розрізняти добро і зло, формують мораль майбутньої людини.

З жовтня 2011року в нашому закладі успішно функціонує гурток « Свічечка надії», який направлений ​​на допомогу батькам у духовно-моральному вихованні дитини та проходить у « Галереї духовності»

Вся діяльність гуртка «Свічечка надії» спрямована на розвиток особистості дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей .

Завдання гуртка « Свічечка надії » :

1.Формувати уявлення про норми поведінки християнина засобами ігрової та практичної діяльності.

2.Формувати сімейні цінності у дітей з участю батьків.

4.Познайомити дітей з елементами православної культури (архітектурою, святами).

5.Створити умови для духовного розвитку особистості дошкільника (матеріальні, соціальні).

6. Ознайомити дітей з основними духовно-моральними цінностями на основі народної культури, прикладного мистецтва духовних цінностей сім'ї та родини.

 

Дай Боже, щоб «Галерея духовності» виконувала своє почесне призначення, щоб на всіх видах діяльності, які будуть у ній проходити, діти черпали мудрість та любов, ставали кращими і гідними звання «людина»!